Ösaffari med girlsen



Å satan vilken dag det blev i lördags *pust*
Dagen började på Atlas kl 10 för att hämta bilen. När vi sen väl fick den strax efter 10.30 hade de, av någon anledning, kört upp den på en hög trottoar. Jomenvisst serru, vi börjar med att ta oss nerför den du...

Iväg å hämta Matilda, köpa frukost på Sésamo å upp till Chamorra å hämta Tessan sen var vi fulltaliga i vår bil och gav oss iväg. Självklart hade vi inte vädret med oss idag heller men inte deppade väl vi för det.

Vi började med en poncha i Serra de Agua för att komma igång. Sedan begav vi oss genom tunneln mot São Vicente för att sedan svänga höger och testa oss en ny väg som omväxling. Vi stannade för en drink vid de runda "hyddorna" mella Arco de São Jorge och São Jorge. Där hittade vi två små söta Santanahus som vi såklart ville bli fotade framför. Vi såg en portugis som vi snällt frågade på engelska. Svaret vi fick var "Ja visst!" på klockren svenska. Maria hoppade till bra där =)

När vi sen skulle köra därifrån svischade det förbi en bil med något blont, brudar och med en Atlasdekal på. De andra girlsen (Fia, Madde, Emelie och Linn) såklart =)

Vi drog iväg me de andra bakom oss (Maria körde vår bil och det säger allt) och väntade in dem i Santana. Där blev det ett kort stopp med överläggning inför lunch.

Slutade med att vi åkte upp till mysiga Ribeiro Frio för att äta dögod Picado. Vi fick oxå ett roande ögonblick på den resturangen.
På Madeira är det inte som i Sverige, mer raka motsatsen. Här röker man mer eller mindre överallt, men det finns oxå gott om uteserveringar om man inte gillar cigarettrök. Försök då som tysk halvdöd tant att få fyra halvfulla unga svenskor att släcka sina cigaretter när de sitter på andra sidan lokalen för att det är lite jobbigt. HaHa Till å med servitriserna svarade att det var absolut tillåtet att röka där men de fick gärna flytta om de ville.  Det går verkligen inte att beskriva hur kul vi hade år dem å deras blommig byxor utan att det låter som att vi var elaka men det var vi verkligen inte. De var däremot hur dryga som helst, tysktanterna!
Nåväl, efter att vi ätit oss proppmätta begav vi oss för första gången till Pico do Arieiro. Madeiras näst högsta topp med 1818 möh, den högsta som kan nås med bil. Som jag tidigare nämt så var inte vädret med oss och vi såg nästan inte ngt, regnade gjorde det oxå. Men nu har vi varit där och behöver inte ha ångest om vi inte skulle komma dit igen, även om det skulle va sjukt mäktigt att få se utsikten. Men sen skulle vi ner...
Jag körde vår bil och bland moln och ösregn är det inte lätt att köra på bergsvägar. Pröva då att köra utan vindrutetorkare!
Torkarfanskapen fungerade inte och hade inga fungerande blad. Hur kan man allvarligt hyra ut en bil i Madeiras klimat utan fungerande vindrutetorkare?!?!?!
Tur i oturen att det var vi som fick den bilen som ändå är vana att köra här och inte några stackars turister som tycker att det är nog så läskigt och Tur för oss att de andra var med uppe. Linn körde i slow motion framför oss och Emelie blinkade med varningsblinkersen när det svängde så att vi hade en suck att se vart vi skulle. Efter mycket om och men tog vi oss ner i Funchal igen. Där konstaterade vi att det inte såg ut att bli mer regn så vi sket i att åka till en mack och byta blad till vindrutetorkarna...
Iväg åkte vi istället till Camara de Lobos för påfyllning av Poncha. Satt där en stund innan vi åkte upp till Viola för att äta middag alla åtta.
Vi fyra (jag, Maria, Matilda och Tessan) kom fram först, parkerade på parkeringsplatsen och skulle gå de 20 meterna ner till Viola. Om ni någonsin går den korta vägen... Håll aldrig solglasögon och väska i ena handen och hårborste som ni bortsar håret med i den andra, samtidigt som ni kliver med ena foten rakt i levadan. Det gör ont!
Jag fick glatt hälsa på asfalten... Eller glatt å glatt, girlsen skrattade gott å vad annat kunde jag göra... Fattade ju inte hur det kom sig at jag helt plötsligt låg raklång på marken med repade solglajer i handen. Kände inte så mycket då mer än att det värkte lite i händerna och blödde lätt från knät men satan vad min axel måste fått en smäll =/ Har sjukt ont nu...
Väl inne på Viola blidde det sangria, espetada och Milho frito, yummie =P
Adolfo hälsar så gott Mamma!
Det första han frågade när jag klev in var hur det var med dig =)
Medan vi satt och åt började det ju självklart att regna igen!
Å mörkt hade det ju blitt oxå. Ängeln Maria satte sig bakom ratten och hem med Tessan till Roberto i Chamorra, hem med mig å sen ner för att parkera sig och Madde.

Hemma i en kvart för att byta om och smika sig snabbt innan det blev snabba ryck ner till Royal Savoy för att lyssna på allas vår David Lyndon Hedges. Jag, Fia, Madde, Linn, Martin och vår nya TL Jan satt där å njöt av skönsång och drinkar. Kvälen avslutades på Copa innan jag åkte hem, kände mig nykter å kollade på tv i tre timmar inan jag gick och la mig.
Kan lova att när jag vaknade i söndags så insåg jag hur lite nykter lördagen var...

Tillbringde söndagen på Casa Italia och i Fias soffa med Grease2, Cola Light å chirre. Alldeles vad vi orkade ta oss till. Fast lite motion fick vi, vi fick hacka is ut deras frys innan vi kunde sätta på filmen men det är en annan historia...


Kommentarer
Postat av: Mamsing

Jisses vad ni lyckas råka utför....
Tack för hälsningen! Du får ge honom en kram från mig nästa gång du kommer dit. Oh, jag kan riktigt känna matdoften...

2007-10-09 @ 17:29:26
Postat av: Carina

Jag vill också åka på ötur och dricka poncha... Fast bara med passionsfrukt då såklart :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback